torsdag 24 oktober 2013

Människan bakom det galna kattskrället... eller: om mig själv

Jag har tänkt mycket på saker som jag skulle vilja veta om... ja, TAR BORT NAMNET mest av allt kanske, men varför inte alla som läser min blogg och några till. Vad glad jag skulle bli om någon svarade på samma frågor och/eller flera. Här, fb eller mail - blodsugaren-adressen använder jag inte och inte DS-adressen heller längre, men MV-adressens post läser jag varje dag, inte bara onsdagar för körens infomail ;)

Jag är livrädd för:

- Hala trappor, trappor där man inte kan hålla i något, trappor överhuvudtaget när jag måste gå nerför dem. Upp är det enkelt att gå, men perkele vad andfådd jag blir efter typ mer än en våning. Knäna känns som spaghetti när jag bara tänker på trappan till Djäknen på vintern! Handtaget börjar först efter första steget. Och en gång sjöng vi på Universitetshusets trappa och jag var idiot och tog med mig högklackade skor... nej, dem hade jag inte på mig när vi kom ut ur huset och gick halvvägs ner för att sjunga. Och en annan gång när vi sjöng på någon nation och skulle sedan gå ner från scenen... inget att hålla i. Fan vad jag ville ha en tass då. Och en till gång, när vi sjöng på bal eller något på en scen därifrån man måste komma ner med hjälp av öllådor!! Panik... och sen sket jag i hur det såg ut och satte mig ner först.
Jag hatar också när det är halt, is på marken, men då räcker det att jag ser ut som en 120-åring när jag går sjukt försiktigt. Den där backen till Ica Väst... nästan lika hemsk som trappor!!

- Tandläkare. Annars klarar jag ganska bra av saker som gör ont, kunde till och med skaffa en piercing på tungan (och vissa ännu känsligare ställen) men just inne i munnen får ingen sticka mig.

- Sopor. Andras disk. Äckliga saker. Matrester. Gammal mat. Mögel. Lukten är det värsta, jag skulle aldrig kunna ta ut korridorens sopor själv. Jag börjar nästan gråta om jag måste gå ner till soprummet med mina egna eller korridorens glasburkar eller sånt. Jag är bra på att hålla andan (i högstadiet kunde jag simma över 35 meter under vattnet) men det räcker inte. Ofta håller jag andan när jag ska ta något ut ur kylskåpet. Kiss, bajs, snor osv. är inte alls så farligt, det är naturligt. Sopor, fy perkele!
Jag borde kanske inte erkänna men jag har varit med i kören sedan hösten '07 och aldrig städat på en städdag. Man borde göra det varje termin.


Jag är inte längre livrädd för:

- Att prata med folk, att ringa någon, till och med på svenska eller omg, engelska! Att läsa högt - fast det är fortfarande obehagligt, men det är ju allt det där, jag vill fortfarande inte att någon annan hör när jag ringer någon, åtminstone folk som förstår språket som jag ska prata.

- Om att prata inför en större grupp? Jättenervös, men det kan man inte jämföra med hala trappor. Nej, inte livrädd. Men hellre skippar jag. Och en gång var jag tvungen att se videon på mitt föredrag... med en liten grupp till och med. Inte kul! Och temat var ändå något jag tyckte om, hur viktigt det är att läsa för barnen tror jag.

- Nålar. Jag tror att jag blev så fascinerad av nålar just för att jag hade en sån nålfobi som barn. I typ femton år hade jag nålfobi och -fetisch samtidigt. När jag var 17 så vågade jag pierca mina öron och när jag flyttade hemifrån så... ja, resten vet väl alla.

- Att mamma eller pappa skulle dö. Det låter hemskt, men jag har förstått att de är över 60, kommer inte leva tills jag får barnbarn. Nu hoppas jag bara att de nån gång får barnbarn och hinner se dem i många år.


Jag älskar jättemycket:

- språk

- svart och lila

- barnböcker

- att samla böcker

- att samla dvd-filmer

- att vara sedd

- att vara kär i någon

- att drömma

- lucid-drömmar

- saker som är mycket större eller mindre än vanligt, som dockornas grejer eller jättepennor

- min handstil när jag skriver långsamt

- havet, vatten överhuvudtaget, att simma, att dyka, att känna att jag kan röra mig bättre än de flesta

- att känna mig vacker

- att känna mig stolt över något jag kan

- berg- och dalbanor, om man inte räknar mina känslors egen

- att åka båt jättefort

- höga vågor

- katter

- ElfQuest

- Harry Potter, LOTR, Sofi Oksanen, Ennen päivänlaskua ei voi, Astrid Lindgren, bäst att jag inte börjar lista mina favoritböcker.

- Nemi

- kaffe

- att sparva mig. Jag menar bli full. Åtminstone så där "lagom plus".

- vedbastu, lukten av rök, hög temperatur och att bada i sjön.

- sommarnatt.

- Många dofter. Som nyklippt gräs, bensin, vinternatt, tjära, rökelse, rök (INTE cigarrettrök), grill, tändvätska, tunnelbana, gamla böcker, nya tidsskrifter, bibliotek, resin, kaffe, mina parfymer (CK One a.k.a. min bögparfym och Diorissimo eftersom Kenzo Parfum d'Été inte säljs längre, liljekonvalj), många killars parfymer eller andra saker, vissa tvålar eller schampooer, nagellack, hårfärg, tvättmedel...

- sushi.

- lax i alla former.

- långt hår.

- piercingar och tatueringar.

- Sonata Arctica och Nightwish

- Mumin

- Snusmumriken!!

- musik


Jag avskyr - men klarar av att inte visa det när jag måste, för att vara artig:

- frukter i riktig mat, till exempel ananas i pizza

- julmust

- öl

- att folk spottar på gatan

- dålig musik

- folk som stirrar på mig eller mina vänner

- homofobi

- transfobi

- när någon har haft sött hår och klippt det


Jag är beroende av:

- kaffe

- alkohol

- den som jag just vid tillfället är kär i, eller en av dem, jag är oftast kär i många

- internet

- Salatut elämät

- tid för mig själv, ofta helt eller nästan utan kläder eller i jättefula och -bekväma kläder, håret uppe och ur vägen, utan hals- eller armband eller ringar, utan minsta droppe smink, utan att behöva tänka alls på hur någon annan skulle se mig, när jag kan prata eller sjunga eller skratta eller göra vad som helst helt fritt, helst så att jag kan dricka vin och använda internet gränslöst.

- uppmärksamhet.

- Erica.

- Sertralin.

- att riva sönder mig själv och riva av alla sårskorpor och lite till


Jag är bra på:

- att skriva

- att översätta

- grammatik

- att simma och dyka

- att lära mig saker utantill

- att pierca

- att måla

- att använda färger, sa mamma redan när jag var liten

- att läsa, jag tror jag kunde läsa innan Carl föddes, kanske inte helt flytande men åtminstone när jag var fyra så läste jag flytande

- det mesta som har med språk att göra

- att äta/dricka/smaka nästan vad som helst

- svenska

- tyska

- sudoku

- att sjunga ett par låtar, tror jag.

- att hitta melodier på piano eller kantele eller vad som helst, så att det låter bra i mina och några kompisars öron

- att vara med barn [edit: DET VAR INTE SÅ JAG MENADE!!!!1]

- att jobba som assistent



Jag är skitdålig på:

- att springa

- alla sorters sport

- att sjunga rätt

- att dricka lagom

- att vara social

- balans

- lokalsinne

- ansiktsminne (jag älskar folk som har piercingar, tatueringar, födelsemärken...)

- att städa eller hålla rent, att lägga tillbaka grejer på sina platser

- att komma igång med saker, jag skulle till exempel ha läst ett år på Översättarprogrammet nu om jag kunde ha börjat skriva C-uppsatsen. Om en barnbok och dess översättning, alltså just det jag älskar, perkele!!

- att titta folk i ögonen när jag pratar med dem

- att få folk att höra vad jag säger när vi är fler än två

- att prata de språk jag "kan"

- att uttala engelska

- att låta svensk, eller det kommer aldrig gå alltså, men varför började jag ens försöka, så att jag nu uttalar y och u på nästan samma sätt, och kära och skära...? Konstigt att folk förstår mig.

- retroflexer. Så vi har CarlLars i kören, går det om jag säger kalas?

- att gå och lägga mig i tid


Jag skulle behöva:

- dricka mycket mindre

- söka en kurs, då skulle jag kanske få bo kvar här

- eller hitta en annan, och större, lägenhet

- gå ner ~20 kilo

- städa!!!

- kontakta min chef och kolla om jag har jobbet kvar eller kan få ett annat

- få tänderna undersökta

- få synen undersökt

- sluta riva sönder mig själv och äta sårskorpor (okej, det var äckligt)

- kolla om jag kanske ändå kan skaffa en diagnos och hjälp.


Många andra är rädda för - men inte jag:

- nålar

- spindlar och andra söta småkryp

- höjder, alltså på riktigt, när man inte kan ramla. Själv är jag bara rädd om jag inte kan hålla i ordentligt, men då räcker det med en halv meters fall och om jag håller i och kan lita på min balans så älskar jag att sitta på höga platser.

- bakterier osv.

- ormar

- många andra djur

- getingar

- clowner och dockor =D


Många andra älskar, men inte jag:

- godis

- vanlig cola

- sex

- så många sorters musik

- julmust

- öl

- kemi, fysik, matematik

- dataspel!!

2 kommentarer:

  1. Efter att ha läst det här inlägget så Summa summarum: Du är rätt Awesome! :)
    Jag kan verkligen relatera till det där med frukt i lagad mat. Jag har fortfarande mardrömmar om en fläskgryta med BANAN I! Men det var min underbara mormor som lagat den så jag var ju tvungen att äta :S
    Vem älskar inte Snusmumriken?! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svara själv på "frågorna" också! För du är också ganska ball du Björne <3

      Radera

Miau?