fredag 25 oktober 2013

Känslor som jag alltid har haft - min första riktiga diagnos som jag fick veta nu.

Päiviä

On päiviä jolloin
jokainen katse viiltää
ja satuttaa pitkän aikaa

Mikä mussa on vikana, mitä se tuijotti?

Ja jolloin
kaukainenkin nauru
on minulle naurettu

Miksi ne nauravat minulle.

On sellaisia päiviä jolloin
kaikki itkettää

Jolloin olen yksin maailmassa
kaikki muut menee pois, yhdessä
Kaikki muut.

Ja sitten on sellaisia päiviä
jolloin yksinäisistä päivistä
ainoa muisto
on ruotsin moniste
jossa lukee:

jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam
jag vill inte vara alltid så ensam>


Jos tämä ei olisi totta, tekisin siitä taiteellisemman.

07.02.2005
 
DAGAR
 
Det finns dagar
då varje blick skär
och gör ont så länge

Vad är det för fel på mig, vad stirrade de på?

Och när
även det avlägsna skrattet
är skrattat åt mig
 
Varför skrattar de åt mig.
 
Det finns dagar
när allt gör mig gråtfärdig
 
När jag är ensam i världen,
alla andra försvinner
tillsammans
alla andra.
 
Och sen så finns det dagar
när det enda som påminner
om ensamma dagar
 
är ett papper från svensklektionen
där det står...
 
 

3 kommentarer:

Miau?