tisdag 28 januari 2014

Namn!

Jag samlar alltså mina körkompisars fullständiga namn och födelsedatum i min lilla anteckningsbok. Det är intressant att se hur många som har tre förnamn eller använder sitt andra förnamn, och vilka namn som är vanligast bland alla. I Finland är det inte helt ovanligt att ha Maaria som andra förnamn, men som tilltalsnamn är det väldigt ovanligt, Maria är den vanliga varianten - till exempel min mormor heter Elsa Maria och en kusin samt en sysslings dotter heter Saara Maria, sysslingen visste inte kusin-Saaras andra namn när lilla Saara fick sitt namn.

Vi har Lars och nya Lars, Jesper och nya Jesper, nu har vi också Carl och nya Carl (som känner varandra men den nya, som började idag, visste inte om att Carl och Henrik är med i VG-kören).
Nya Jespers efternamn är Wikström, fint va? Fast jag tycker det ser bättre ut med enkelt V... eller... egentligen inte, eller, lika fint, tror jag. (Måste fråga honom nån gång om han behöver stava sitt namn lika ofta som jag och min familj!!)

Varje Anna, Hanna och Johanna får använda för- och efternamn. Men jag råkar veta att två av de sistnämnda egentligen heter Karin och Klara i första namn. Nu har vi ingen Karin eller Klara i kören men om jag minns rätt så har vi haft två stycken Karin som båda var kassörer nån gång?? Efter varandra? Jag minns i alla fall en Karin som då var den snällaste i kören och kassör, nu så är ju "nya" Lars kassör och übersöt-Lars var nån gång tidigare. Och vi hade en söt och trevlig Klara i alten för länge sen och Clara, 17 år, som dirigent - typ bättre än Linnea. Som jag inte hittar på fb, jag skulle tro att hon hatar mig om jag inte visste att det som Henri kommenterande en gång är sant. Jag är inte ens hatvärd. Jag vet att Henri, en av mina bästa Uppsalavänner (känn det där, kom tillbaka med din söta flickvän, tvinga henne att flytta hit!!!) inte menade det så, men jag märkte redan i högstadiet eller gymnasiet att det var så sant. Man kan bara avsky mig; för att hata måste man respektera. Åtminstone lite.

Maria verkar vara ganska ovanligt som tilltalsnamn (minns ingen Maria som någonsin varit med i kören) men väldigt vanligt som andra eller tredje namn. I min klass i Finland har det nog alltid varit en Maria, och fastän det uttalas annorlunda än Maaria (och inget av dem med betoning på i som på tyska eller svenska) så brukar även finnar blanda ihop oss. I min gamla finska kör också. Där var förresten Johanna lika vanligt som i VG-kören!

1 kommentar:

  1. Kirjoitan suomeksi niin ei tule väärinkäsityksiä. Riitanruotsi kun on mitä on :)

    Kisuseni, muiden mielipiteillä ei ole yhtään mitään merkitystä kun asiat laitetaan oikeisiin mittasuhteisiin. Mielipiteet muuttuu ja yleensä ne on muodostettu heppoisin perustein. Ainoastaan sillä on väliä että tykkäät itsestäsi ja keskityt niihin asioihin mitkä tekee sinut onnelliseksi. Jos alkaa tuntua, että joku tykkää sinusta kyttyrää ja tämä ihminen on jollain tapaa sinulle tärkeä, niin kysy siltä suoraan, että mikä on sen ongelma. Silleen ne asiat selviää :)

    Totisesti Maaria on harvinainen eka nimi! Sinä olet ensimmäinen ja ainut Maaria, jonka muistan tavanneeni.

    SvaraRadera

Miau?