tisdag 21 januari 2014

Kattbra helg och en glad katt som äntigen har sovit MYCKET!

Trött och kanske lite vinmarinerad katt orkade inte ens duscha innan lördagens middag.
Erica ringde mig en god tid så jag skulle hinna duscha (drack vin och pratade med Riitta och sen sov jag kanske ett par timmar... tror jag) men jag somnade om och hon ringde igen när maten var klar.
Kastade snabbt klänningen på mig och duschade med parfym istället, den som Erica gillar, liljekonvalj, Diorissimo alltså, inte bögparfymen, unisex-doften CK One som hon hatar.
Själv tycker jag om båda. Om jag har Johnny med mig så kan jag alltid säga att det är han som har bögparfym på sig ;)

Erica var alltså helt klar med middagen. Älg som min pappa hade jagat, potatiskroketter med vitlök som jag hade köpt, den där såsen som jag skulle kunna äta som soppa, gjord av vispgrädde som Erica köpte med mina pengar och lök som hon kan hacka utan att det ens svider i ögonen (själv kan jag knappt vara i samma rum utan simglasögon) plus buljong och köttsaft och timjan eller så var det rosmarin eller... nej, det var nog timjan, eller nåt annat grönt och gott som jag älskar.



 
 
Hon har sagt att hon inte vill ha bilder på sig här så ni kan bara gissa hur elegant hon var. Hade sminkat sig som alltid, håret var nytvättat och nyborstat och jättevackert, långkjol som alltid (jag hade den där XXL-sommarklänningen som jag köpte på loppis efter julen för att den råkade ligga framme - den är jobbig för att den försöker falla ner hela tiden - och en lila kofta som jag fick av mamma och som Erica tyckte var väldigt elegant på mig, men sen så blev det ju snabbt för varmt för den). Behöver jag ens nämna att jag inte hade sminkat mig eller tvättat håret; kanske borstat ett par sekunder efter att ha haft en nödfläta under en natt eller två, hade inte ens hunnit, orkat eller kommit ihåg att ta på mig några smycken. Men Erica är tillräckligt knäpp för att tycka att jag är ganska söt ändå. =)
 

 Och i glasen hade vi jättegott vin, minns inte namnet men jag visste vad jag ville ha och Erica hittade rätt flaska (jag betalade) som kostade ca. 100 kr, med smak av... örter, något som timjan eller kanske rosmarin eller något annat gott.

Hon hade också köpt Pringles med smak av rosmarin och olivolja, den här gången minns jag säkert för att a) de är så goda och b) jag läste ju själv texten Rosemary & Olive Oil. Och hon hade köpt brie och kex (som vi inte orkade äta efter så mycket god mat) och pepsi MAX (hon har lärt sig att kolla att det verkligen är aspartam hon köper) och cider (nästan alkoholfri, för smakens skull). Egentligen var det meningen att hon skulle köpa Umbala till såsen (och som vi skulle dricka efter middagen) men hon hade glömt att Systemet stängde klockan 15, och jag var faktiskt bara glad för det. Inga sparvar, bara två väldigt glada katter, ändå tillräckligt sparviga för att jag hade ju börjat med resten av min Umbala tidigare på dagen och hon behöver ändå inte mycket plus ingen av oss hade tagit sin medicin.

Fast hur fan gör det mig gladare om jag skippar mina lyckopiller?? Jag kanske bara inte behöver dem så mycket på såna här kattdagar, vin och kattkram hjälper ännu mer. Erica behöver inte mer än en likörpralin för att hennes ADHD-medicin slutar funka och då har hon roligt så hjärnan svettas =D

Vi sjöng med Youtube (på svenska, engelska, finska, säkert tyska, minns inte ens, kanske latin, afrikaans, lettiska, estniska, plus en del fantasyspråk, och jag tror vi dansade, hon dansar i alla fall hela tiden) och vi pratade om allt mellan hennes transprocess och mitt svenska uttal, Elfquest och Hunger Games, allt och inget och en del har vi säkert glömt men det var en kattbra lördagskväll och jag var jättelycklig.

Jag fick sova över fastän jag inte ens hade duschat. Klockan två hängde datorn sig och då tyckte vi att vi kan lika bra krypa in i sängen. Jag tror jag vaknade runt sju, var glad för att jag hade lyckats sova "många" timmar, var hungrig för att fastän maten var så god hade jag på nåt sätt varit för trött för att tugga eller nåt, det händer ibland, svårt att äta. Då gick jag och hämtade en bit älg och en liten skål sås och tittade på något barnprogram vid Ericas dator medan jag åt. Hon sov. Sen så kröp jag in i sängen igen. Minns inte vad klockan var när hon vaknade och var helt pigg, jag tror hon väckte mig med frukost vid två eller tre, jag orkade äta hur bra som helst men drack bara en halv kopp kaffe och resten av min pepsi max och somnade om. Jag tror vi båda sov från 16 till 22 på söndagen. Kattbra söndag alltså.

När vi vaknade på kvällen var Erica irriterande pigg och det tog ett tag innan jag lyckades somna om bredvid en katt som läste och skrattade och babblade. <3 Men det gjorde jag, och jag sov hela natten medan Erica tittade på Pirates of the Caribbean, åt resten av fredagens mat, chipsen om vi hade något kvar, tittade på allt möjligt som gav mig episka drömmar. Jag sover nog allra bäst i hennes säng när jag får hela sängen för mig själv - så mycket bättre än i min egen säng!!

På måndagsmorgonen kröp hon in i sängen igen när jag höll på att vakna, och vi sov några timmar till. Jag kanske somnade lite till efter frukosten också. Jag tror det... men duschade gjorde jag i alla fall och tvättade håret! Och på eftermiddagen spelade vi Svea Rike och drack grönt te, vilade lite utan att somna (?) innan jag kom hem och... såg dagens Salatut, släckte ljuset runt 21 och somnade glad som en katt.



Drömde något episkt, något sjukt, ett par lucid-bitar, och allra sist en irriterande trovärdig dröm där jag var jättetrött, kände att benen inte orkade bära mig, var inte full men så trött att motoriken var helt borta, åt fisksoppa och letade efter mina dockor som jag hade lämnat nånstans utan att komma ihåg att det var ett gemensamt kök, ett par kanske var ute, eller så hade jag tagit dem in i rummet utan att komma ihåg det, jag bodde i en korridor utanför VG-huset och köket där vi satt och åt var på toalettens plats i övre våningen fast det såg ut som mormors kök, nästan, ibland. Och nån kompis till en kompis till en kompis skulle ha fest men sen så stod det på festens fb-sida att hon hade dött, och jag blev nyfiken och googlade men fick bråttom att titta på nåt annat när Erica kom och gav mig choklad, för hon hade varit bjuden på den där festen, och sen så gick vi ut och jag kom ihåg att jag inte hade låst dörren... jag tror jag gillade den där episka drömmen mycket mer.

Den minns jag inte lika bra, men jag visste kanske inte riktigt att det var en dröm, jag visste bara att det hade hänt förut och försökte få en kille som också hade varit med första gången tro på det. Något med en båt på en ström som ibland fick båten att flyga, ibland fick vi klättra och jag visste vilka som skulle ramla... dumt att jag inte minns hela drömmen. Killen som inte trodde på min déjà vu såg inte ut som någon jag kände och de andra minns jag inte ens. Men det var viktigt att äta en massa tuggummi på båten.

Men efter den där trötta drömmen vaknade jag och tittade på klockan, det tog ganska många minuter att märka att jag faktiskt hade sovit länge igen, drömt och kände mig utvilad. Jag har nog sovit största delen av hela... tänkte skriva helgen men alla dessa dagar då. Jag sov ju minst elva timmar i natt och innan det typ halva måndagen, hela natten, största delen av söndagen, hela natten... inte konstigt att jag är lycklig katt!

Nu ska jag dricka en Stor Stark Kaffe och njuta av livet tills det är dags att börja sminka sig till kören. Vill äta något gott i stan innan kören. Får nog ta med mig en bok. Och kanske Johnny för att han fick sina nya byxor igår... då får jag gå härifrån innan det blir mörkt, det borde vara lätt. Kanske. Eller så tar jag bara med lilla Pörrö eller ingen alls, på torsdag måste jag ändå gå lite tidigare, och tänk om jag skulle äta körlunch imorgon, skulle kunna ta bussen till stan och gå tillbaka med kameran och Johnny... jag kanske åker buss till stan idag.

För idag är det tisdag, idag är det kör, idag är jag inte trött, idag borde många viktiga människor komma som inte var på repet förra veckan, och efter kören är jag inte heller trött, jag ska vara glad och social och ganska söt och dricka cider med vänner och känna att jag är en av dem!!

Ska rapportera ikväll eller imorgon hur det gick =)

1 kommentar:

  1. Härligt! Jag känner mig utvilad efter att ha läst det här blogginlägget, så mycket sömn det innehåller. Keep up the good work!

    SvaraRadera

Miau?