lördag 9 november 2013

Drömde jag eller...

...sa Riitta att jag inte ska flytta till Estland, nej men det måste ha varit nån på Demi, det var säkert Arina på Nimiaddiktit.

Men nej, jag flyttar ingenstans härifrån. Innan jag är för gammal för att få barn så hittar jag säkert någon som vill ha barn med mig - tvåspråkiga barn.

Om jag till slut delar mitt liv med en finne så tror jag nästan att jag kan förstå varför mamma var dum och inte pratade engelska med mig från början. Det är ju inte hennes modersmål. Hon tänkte göra det men gjorde det ändå inte. Skulle jag kunna prata svenska med mina barn om de annars skulle bli helt finskspråkiga?

Kanske. Hellre skulle jag skaffa barn med nån svensk och prata mitt modersmål med dem. Ja, plural. Mina barn ska ha syskon!!

Men det jag egentligen skulle skriva om var att jag inte skulle flytta till Estland, språket är för enkelt för mig, jag skulle flytta till LATVIJA!! - det är Lettland på lettiska.

2 kommentarer:

  1. Kanske det var någon på Demi? Speak of the devil, ikväll ska jag fira din Demi-födelsedag rejält :D

    Jag har läst att det är bäst för barn att mamma pratar sitt modersmål. Vet inte om det är samma sak med pappa. Jag håller tummarna att du hittar en fin svensk man. Sen kan ni sätta in barn på engelska dagis och hen kommer att prata tre språk flytande :)

    SvaraRadera
  2. jag är sur på min pappa för att han inte pratade finska med mig när jag var liten och därför fick jag lära mig som vuxen och jag tycker det är vittusvårt :( tänk om han pratat finska med mig när jag var liten, då kanske jag hade kunnat det flytande nu :3

    SvaraRadera

Miau?