lördag 21 september 2013

Om min dag.

Ledig på söndag.

Idag (fredag) vaknade jag innan klockan ringde, runt 5:30. Gick upp, tvättade kaffekoppen, fyllde vattenkokaren och vattenmuggen, duschade, gjorde en stor stark kaffe.

Nu spelar min granne förresten piano igen!! Varför minns jag alltid den där fb-bilden när jag hör det? Den där... wtf, jag kan lika bra posta bilden här. Vem skulle bry sig? Det är ändå inte många som läser det här. Riitta, ibland Erica, kanske Fanny, Elinor och möjligen Lars L. Och det är just han som postade det här på fb. Nu slutade min granne förresten spela. Ja just det, Laura och Wurasu kanske läser också - ibland. Men jag vill ju att mina såkallade vänner här ska känna mig.

Om jag fick bestämma, när det gäller kören alltså, så skulle åtminstone Carl, och L.L. så klart, och L.M. och Jeppe och Jakob och Hanna och kanske Jakop och Björn och Håret - jag menar Hampus, äh, han heter Håret för mig - och typ hela kören skulle få läsa det här. Men om jag inte är sparv så vågar jag inte säga något. Och om jag är sparv så lyssnar ingen.

Ja just det, bilden. Här.




Ja, alltså efter kaffet jobbade jag ca. 7:15-8:30, sen åkte jag till Flogsta, hämtade mitt gamla pass på posten, åkte till centrum, köpte två böcker (en om barnböcker och en av John Ajvide Lindqvist, om jag stavade fel nu så är det bara för att jag inte orkar googla för ingen läser det ändå men helvete, jag måste ju veta... jag stavade helt rätt. Som alltid. Men vem bryr sig??)

John Ajvide Lindqvist, född 2 december 1968 är... Skytte och ca. 20 år äldre än någon.

Och nu var jag bara tvungen att googla J.K.Rowlings födelseår, bara för att jämföra. Lejon och ca. 20 år äldre än jag.

Men jag skulle ju skriva om min dag. Efter mina två böcker och tåget som var ca. 24 min försenad var jag i Stockholm, hittade otroligt snabbt till tunnelbanan, tänkte på Carl hela tågresan och fortfarande på tunnelbanan, hittade väldigt snabbt till rätt tunnelbana och började gå åt rätt håll, något som är väldigt konstigt när det gäller den här katten. Men jag hittade genast. Jag råkade knalla direkt till Finlands ambassad, visserligen tittade jag på en karta på tunnelbanan men det skulle inte betyda att jag hittar. Men precis när jag tänkte gräva fram mobilen för att kolla på klockan, och få panik, för att jag trodde jag inte skulle hitta, så såg jag att jag var framme. De skulle stänga 12 och jag var där bara lite över 11. Det gick bra att förnya passet och att hitta tillbaka till stationen där jag äntligen kunde belöna mig med sushi. Mellan-sushi (11 bitar), misosoppa, te och en extra temaki. Lax, inte tonfisk som på Yukikos, för Sushi Yamas tonfisk-temaki är äcklig (med nån japansk stark sås).

Och innan jag åt så köpte jag en biljett till Uppsala. Och försökte läsa vad det stod med Braille på automaten, men kunde inte. Efter maten kollade jag igen, med hjälp av min kalender (där jag hade skrivit Braille-alfabetet) kunde jag läsa hela texten. Niin nälkä että näköä haittaa? Egentligen kunde jag ju alla bokstäver, det stod bara nåt som "köp av biljett ring [nummer]" istället för "om automaten är ur funktion, ring..." och jag tror problemet var att jag inte kom ihåg ö eller v.

Och jag åkte till Uppsala, tog ut pengar och märkte att jag redan hade läst allt som står med Braille på bankomaterna, gick till Myrorna, Uppsala Färg och sedan Systemet bara för att märka att jag inte orkade köa, Papper och till bussen. Åkte till Stenhagen, tittade på klockan och märkte att jag skulle komma fram precis i tid. Jobbade och tänkte på Carl och lekte med mina alfabet-pärlor som jag hade köpt och tänkte mer och mer på Carl tills klockan var 19 och jag skulle gå. Åkte till Systemet, köpte cider, åkte till stan, bytte buss, bytte igen för jag tog fel buss, åkte till Fanny, såg nästan hela Little Mermaid och hela Pocahontas, Fanny och hennes pojkvän gick och la sig innan jag, Erica och Elinor gick. Innan vi gick så sjöng vi Andetag (Elinor hade aldrig hört den) och Fjaugen och jag sjöng Rölli ja Usvametsän neito. Fast jag var en aning sparv, väldigt kråka (förkyld) och trött.

Och sen så åkte jag och min katt till stan, jag lockade henne till Pitchers, jag tog en Cola Light med Minttu och bjöd henne på vad som helst (hon valde något sött men alkoholfritt) och såg Båth (han sa väldigt snällt och glatt "hejdå Maaria" när vi gick, jag tror vi båda är väldigt jobbiga och hatar varandra när vi är fulla men när inte så skulle vi kunna vara typ kompisar) och sen så åkte vi hem, kattkramades och sen så drack jag resten av min cider och märkte att jag är för trött för att fortsätta med Umbala. Tror jag. Eller ett glas kanske? Eller kanske vatten? Molempi parempi, säger finnarna. Jag vet, jag kommer ångra det imorgon men på söndag är jag ledig!!

1 kommentar:

  1. Jag bryr. Och vet hur det känns att tänka på någon mycket. Eller så tror jag.

    Hur går det med bok-projekt? Hoppas det går bra. Har du tänkt att delta i någon musikal? Där kunde du kanske skriva, sjunga och spela. Säkert finns teaterklubbar i Uppsala.

    Köpte du böcker nära till Gamla torget, vid Fyrisån? När du och E hade åkt att festa födelsedagen, hittade jag där "Fågelbok - hur våra vanligaste fåglar ser ut och lever och hur vi kan hjälpa dem". Fåglar i färgbilder, vilket fynd :D

    SvaraRadera

Miau?