fredag 23 maj 2014

Ser fram emot körresan!

Och förresten serenadkvällen imorgon (ohoppsan, klockan är snart sex, idag då) och vårbalen.

Men mest resan. Jag har varit i Gränna en gång, då hade jag inte fyllt elva än. Hade varit utan godis från valborg till... födelsedagen skulle det vara, men efter att ha varit i Gränna var jag bara tvungen att smaka en polkagris. Jag älskar dem fortfarande lika mycket. De sockerfria är kanske ännu godare, fast de innehåller väl inte ens aspartam?? Och annat än den riktiga smaken vill jag inte ens smaka, inte ens lakrits eller nåt, det ska smaka polkagris!

Dagen efter den där resan fyllde jag elva. Eller dagen när vi kom hem. Minns inte. Jag minns att min fina rutiga klänning försvann under resan och att mamma hade bränt sina fingrar och använde nåt som luktade hemskt mycket lavendel. Jag hatade lukten. Och vi åkte med pappas bil, en skåpbil. Pappas första skåpbil. En röd VW. Det fanns ju plats för tre - jag hade fortfarande den minsta rumpan, så jag satt i mitten. Vi åkte från Finland genom Sverige till Danmark och sedan Tyskland, men hur vi kom hem minns jag inte, samma väg säkert. Bilen hade vi ju med oss men inte min rutiga klänning.

Jag minns några saker, som att jag samlade hästkastanjer och hoppade över skuggan av -- vad fan heter det, radar? Saken som går runt och runt på däcket och kastar en perfekt skugga som man kan hoppa över.

Jag blir överlycklig om man kan bada nånstans där, på körresan alltså. Jag svettas typ värre än förra våren, det måste ha nåt att göra med min vikt och hur mycket jag dricker -- svettades jag mindre när jag var i Finland förra sommaren eller var jag bara inomhus så mycket?

I vatten känner jag mig lätt som en fisk. Jag är (minst eller nästan) lika snabb som alla andra. Jag kan hålla andan längre än de flesta, jag skulle kunna bo i havet (till exempel på Azorerna, Teneriffa eller nånstans där), jag kan nästan andas under ytan på riktigt och alltid i mina drömmar... och jag hade ju konstsimning som hobby i några år - tills de kastade ut mig, jag blev trött på att alltid vara den sämsta, jag och en kompis som bara hade fingrar på en hand, vi två fick alltid bara göra grundgrejerna. Vi var nog inte tillräckligt bra. Så jag blev trött och trivdes bättre i botten.

Hon (med bara en riktig tass) hette Dina. Finandssvensk och rysk och - nåt land där de kanske pratar spanska - och vi pratade ju finska med varandra. Vi pratade om saker som att vi så gärna skulle vilja vara judinnor. (Då hade jag inte ens läst En ö i havet! Bara Anne Frank?)

Dina, precis som på filmen. Och boken. Jag tror inte jag hade kommit på namnet Deena utan Dinas bok och Letter to Dana (Daana kommer ju därifrån) och poängen var...

Är det konstigt att jag inte får Markus att prata om sig själv? Jag ställer en fråga och börjar babbla om mig själv, mina minnen, mina tankar, mig själv.

Mamma kanske har rätt på att jag är egoistisk och narcissistisk. Men jag är också nyfiken. Jag är ihop med en kille som jag inte känner och ändå tycker jag så jävla mycket om honom! Och det är INTE nåt fysiskt jag menar.

Jag hade nog tänkt somna senast ett - eller tre - eller fem - eller... nu är klockan 6:01. Ohoppsan.

Min katt, Erica, kissemiau, hon har sovit här bredvid mig sedan midnatt. Vi tänkte se Frozen tillsammans men var för trötta, sen så somnade hon och jag blev piggare. Jag fick kopiera den av Anjelica och Erica lånar min externa hårddisk så hon får se den (jag såg den ju med Anjelica för ett par veckor sen).

Men serenadkvällen börjar om bara 13 timmar... borde jag kanske sova??

3 kommentarer:

  1. Kanske det är så att Markus helst lyssnar på dig. För du berättar om saker på intressant och roligt sätt. Dessutom är han man och halvfinsk. Vi vet hur villiga finska män är att berätta om sig själv :p Jag delar inte din mammas åsikt.

    Hoppas du får bada på körresan! Bara en tanke om badande Maaria och Maarias trick i vatten får mig att skratta :D Saknar mycket förra sommarens junisöndagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar dem med! Sand i håret och handsprit som tändvätska och allt!
      Men älskade bästis, det var ju juli =D
      (En gång råkade jag säga till Markus att han är född i slutet av juni... ohoppsan.)

      Radera
    2. Jag tänkte på juli på finska men på något konstigt sätt blev det juni på texten :(

      Nu kommer jag ihåg handsprit och hur gott korv smakade. Du åt en och jag åt tre :D

      Radera

Miau?