onsdag 5 mars 2014

Övningshelgen!

Här kommer min rapport om övningshelgen, äntligen.
Jag tog 577 bilder, postade 110 på fb och ännu färre här. Men det kanske räcker? =D

När jag skulle packa och göra mig klar och åka brast jag nästan (?) i gråt av stress, tur att jag hade Erica här som hjälpte till. Jag hade alldeles för lite tid att packa, kunde inte välja kläder och - värst av allt - kunde inte hitta min anteckningsbok där jag hade skrivit allt om övningshelgen och allt annat.

Till slut hittade jag den i en av väskorna jag hade med mig, då var jag redan på Thorgården och mådde mycket bättre. Jag hann äta grön ärtsoppa (jättegod!) och vara med på repet på fredagen, fast jag skippade halva repet för att fixa tipspromenaden. Ska kanske göra en till post om den så kan Riitta svara och jag räknar poäng =D

De fyra grupperna var alltså Lord of the Rings, Harry Potter, Snövit och Robin Hood. Plus en liten extragrupp bestående av pojkar som inte kunde vara med på lördagen, Haren och Sköldpaddan. (De två nya pojkarna som var med på fredagen gjorde tipspromenaden med Jeppe och Emil.)


LOTR vann tipspromenaden, så klart, de hade ju Jakobs wikipediahjärna.
De fick välja filmen till fredagkvällen bland mina sagorelaterade filmer.

Innan filmkvällen fick vi se extraspexet, dvs. Haren och Sköldpaddan med Emil som pratade nästan bra finlandssvenska...

...och Jeppe som pratade jättebra norska.

LOTR valde Alice i Underlandet, den tecknade versionen, jag tror inte jag hade sett den förut!!

Mysig filmkväll med en massa godis och chips och läsk (och egen öl eller cider för oss som ville dricka det istället).

Innan läggdags hade vi kanske ännu mysigare, Jakop och Johan spelade gitarr och vi sjöng <3




Frukost på lördagen. Trött katt med kaffekopp vid ett öppet fönster.

Rep. Vi sjöng en kattbra låt!! Jag älskar den!!

En massa lekar ute. Isabel frågade mig om jag skulle vara med...

...vilken tur att jag var med i fixargruppen och fick välja!
Jag är skitdålig på att springa, jag ville INTE vara med.

Jakop och whisky.


Skriva namn med rumpan. Jag var glad att jag inte var med.

...och vem skulle ha fotat om jag hade varit med och sprungit?






Louise


Köket. HP-gruppen fixar lunch.

Max med gulligt förkläde

Lars

...och Jakop


Efter lunchen diskuterade vi viktiga körsaker och sjöng lite till.

Sen var det dags att byta till spexkläder och besöka våra fyra stationer!

Jag hade HP-stationen.

En grupp i taget fick lösa den enkla gåtan från första boken.

Den med flaskorna alltså.

HP och LOTR drack ur rätt flaska...

...Snövit och Robin Hood drack gift.

Det var kul att se dem dricka när de inte visste vad det var... saltvatten som gift, sockervatten i den rätta flaskan.


Efter stationerna var det snart dags för den stora festen! Elinor som Ron Weasley.



Vi i fixargruppen var bibliotekarier. Syns det??

Middagen börjar!

Vi gjorde bordsplaceringen genom att lägga en (höger)sko på varje stol (min idé, vi hade nåt liknande på en övningshelg för länge sen), våra egna närmast scenen (bra idé men inte min).
Vi försökte blanda killar och tjejer så mycket som möjligt. Jag hittade en sko som såg ut som Jakobs och placerade den ganska nära mig, på andra sidan Louise - men sen så sa hon att hon hade bytt plats med mig för att jag skulle sitta bredvid Jakob! Det hade jag inget emot, mer än att jag hade helt och hållet glömt kolla om jag hade några altar nära mig, det hade jag inte och nu satt ju Louise närmare Isabel (den enda alten i fixargruppen utöver mig). Varför la jag inte hennes sko på Louises plats istället?? 

Första spexet: Robin Hood



Andra spexet: Snövit

Tredje spexet: LOTR

Håriga hobbitfötter och bakom dem...

Gollum!

Harry Potter på LOTR-spexet



Gollum!


Serenader, awwww <3


Sista spexet: Potter! Jenny var en perfekt Snape =D


Varför flyga på en kvast när man kan ha dammsugare?


Snövit vann. Fixargruppen röstade och alla fyra tyckte de var bäst.

Sen så sjöng vi och sparvade oss i bastun, sen så sparvade vi oss mer och sjöng mer.

Det var mysigt och jag vet fortfarande inte riktigt varför jag grät.
Ändå - bästa övningshelgen nånsin, kanske.

Om bara Carl hade varirt där.

1 kommentar:

  1. Härliga och roliga foton! Du ser ut som en bibliotekarie :)

    SvaraRadera

Miau?