lördag 22 mars 2014

Aikakonetägi

Se siansaksaa täydellisesti puhuva nätti tyttö on noussut julkisuuteen ansaitusti ja uskomattomalla vauhdilla. Ja iltalehti kaivaa esille vanhoja blogimerkintöjä ja juoruaa kuin mistäkin Madonnasta.
Öö... vanhoja? Hetkinen, tuo on kirjoitettu puolitoista vuotta sitten, jolloin neiti oli ilmeisesti 17. Eli "kymmenen vuotta sitten" 7.

Olen joskus täyttänyt vastaavan, mutta siitäkin taitaa olla jo aika rutosti aikaa.

Joten... lisään muuten pari kohtaa, koska ilmeisesti juttu on lähtenyt liikkeelle niiden keskuudessa, jotka eivät voi muistaa 15 vuoden takaisia juttuja.

25     V U O T T A   S I T T E N

- Olin Montessori-leikkikoulussa ensimmäistä vuotta.
- Samoin musiikkileikkikoulussa, kerran viikossa.
- Tunsin kaikki kirjaimet ja tietääkseni osasin jotenkuten lukeakin-
- Lempiohjelmani oli Peukaloisen retket.
- Lempikirjani oli Auringonmuna.

2 0     V U O T T A   S I T T E N

- Olin Herttoniemen ala-asteella montessoriluokalla.
- Olin lukutoukka ja kirjoitin koirarunoja.
- Leikin enimmäkseen omia kummallisia kuvitteluleikkejäni.
- Lapsikuoro Sonetti oli ainoa monivuotinen harrastukseni, koko ala-asteen ajan.
- Olin surkea kaikessa liikunnassa, mutta äidinkielessä tosi hyvä.
- Paras ystäväni oli Riikka.

1 5     V U O T T A   S I T T E N

- Olin Helsingin Saksalaisessa koulussa seiskalla.
- Ruotsi oli uusi lempiaineeni.
- Fanitin Spice Girlsiä.
- Olin pakkomielteisen ihastunut Daniin, mutta ehdin myös ihastua muihin poikiin harva se päivä, tein jopa listoja kivoista pojista.
- Vuonna 1999 minä ja Riikka laskimme montako kirjaa luimme, eikä Riikka uskonut että saisin luettua 100, minä luin 169.
- Kirjoitin tietysti päiväkirjaa.
- Olin viimeistä vuotta Sonetti-kuorossa.

 
... ja nyt päästään siihen varsinaiseen alkuun...
 
                            1 0     V U O T T A   S I T T E N
☺ Ylioppilaskirjoitukset taisivat olla parhaillaan meneillään. Olin abi Itäkeskuksen lukiossa. Kirjoitin muuten kahdeksan ainetta - äikän (säälittävä M), pitkän ruotsin (L), pitkän saksan ja enkun (E molemmista), lyhyen italian ja ranskan (E molemmista), reaalin ja lyhyen matikan (M molemmista).

☺ Olin enää vain lukion kuorossa kun Itämeren tytär -kuoro oli hajonnut, lisäksi osallistuin koulun musikaaliin (ihan vain taustaheilumista ja ehkä jotain taustalaulua sekä pieni yhden käden kilkutus pianolla, mistä olin hyvin ylpeä).
☺ Laihdutin pakkomielteisesti vaikken edes ollut läski kuten nyt.
☺ Seurustelin samaa koulua käyvän Petterin kanssa, mutta olin myös pakkomielteisen ihastunut minua kaksi vuotta nuorempaan Turoon. Kirjoitin sen nimeä verellä koulun seiniin ja kävelytin koiraa sen talon pihalle asti stalkatakseni sitä ikkunoista...
 
☺ Minulla oli myös ns. säätöä koulukaverini Jennin kanssa.  
☺ Demitin ensimmäistä vuotta, tosin sain käyttää nettiä isän läppärillä aika vähän.
 
☺ Kävin ekaa kertaa baarissa loppukeväästä '04, kaverin synttäreillä. En ollut vielä koskaan ollut kännissä eikä minulla ollut sellaisia kavereita, joiden mukana olisin bilettänyt esim. penkkareiden yhteydessä. Penkkareiden jälkeen nautittiin Petskun kanssa kaakaota ja voileipiä meillä kuin kiltit lapset ainakin. Olisin tietysti halunnut olla mukana piireissä, mutta aika tottunut kai jo siihen, etten kuulunut joukkoon.
 
☺ Kirjoitin tietysti edelleen päiväkirjaa ja välillä muutakin.
 
           5     V U O T T A    S I T T E N

Seurustelin Thomasin (Peikon) kanssa ja asuin hänen luonaan, kummallakin oma huone, vaikka nukuinkin oikeastaan aina hänen sängyssään.

☺ Niin joo, olin siis muuttanut Uppsalaan jo ajat sitten, tai siis puolitoista vuotta sitten.

☺ Yritin opiskella kirjallisuustiedettä, mikä osoittautui huonoksi valinnaksi. Lopulta en jaksanut enää mennä tunneille enkä lähtenyt kotoa minnekään, paitsi yleensä kuoroharkkoihin. Thomas alkoi kyllästyä suhteeseemme ja vietti suurimman osan ajasta kavereidensa kanssa, kun minä ahmin ja ryyppäsin ja demitin hänen koneensa ääressä. Nukuin päivät ja valvoin yöt, vietin kurjaa elämää. En ollut rakastunut keneenkään muuhun kuin poikaystävääni, mikä oli harvinaista minulle. Ryyppäsin enemmän kuin koskaan ennen.

☺ Löysin netistä ensimmäisiä kuvia BJD-nukeista ja printtasin kuvan mallista Angel of Dream Zi Yuan, joka olisi pakko hankkia kun mahdollista. Nimenkin päätin varsin pian, Deena Lilla Amyriel. En osannut kuvitellakaan, ettei se jäisi yhteen nukkeen...

☺ En uskaltanut juurikaan jutella kuorokavereideni kanssa, vaikka olisin halunnut. Tai oikein muidenkaan, jos joskus tilaisuus tuli. Ruotsin puhuminen tuntui vielä hankalalta ja mietin liikaa, meneekö varmasti oikein. Yleensä juttukumppani oli jo häipynyt kun olisin pystynyt avaamaan suuni. Tunsin itseni näkymättömäksi, olin yksinäinen ja masentunut.

☺ Kesän alussa äiti varasi minulle lääkärin, joka tokaisi "ei sulla kyllä mitään masennusta ole mutta laitetaan sulle nyt masennuslääkkeet kumminkin". Sain siis elämäni ekat mielialalääkkeet, jotka söin loppuun mutta reseptin uusiminen oli mahdoton tehtävä.


-------------------------------------------------


          2      V U O T T A   S I T T E N


☺  Kuvittelin vielä suorittavani saksan roikkumaan jääneet kurssit ja kirjoittavani sen hemmetin C-uppsatsin ajoissa päästäkseni opiskelemaan kääntäjäksi. Kävin pääsykokeessa ja läpäisin sen helposti, mutta C-uppsats oli mahdoton tehtävä, en saanut sitä koskaan edes alkuun. Ja nykyäänhän kääntäjäkoulutusta ei enää tarjota saksan osalta ollenkaan, että eipä tarvitse yrittääkään suorittaa sitä kandia.

☺  Seurustelin Erican kanssa ja olin siksi todella onnellinen.

☺  Opintotuki loppui eikä minulla ollut mitään tulonlähteitä. Epätoivoisena otin lopulta käyttööni ison summan rahaa, joka periaatteessa oli minun mutta menossa aivan muuhun kuin ryyppäämiseen ja nukkeihin, kuten se tietysti meni.

☺  Omistin vasta kaksi BJD-nukkea. (Se pari-kolme vuotta ennen ekan nuken tilaamista tuntui ikuisuudelta, niinkö lyhyt aika se oli?!)

☺  Olin saanut nämä nykyiset mielialalääkkeet, kun kuorokaveri oli huolestunut minusta ja varannut lääkärin.

☺  Olin jo aika paljon sosiaalisempi kuorossa, vaikka edelleen aika näkymätön. Minulla oli Uppsalassa useampi suomalainen kaveri, joiden kanssa hengailin paljon, kuten Katja, Moona ja Emmi. Ja sellaisia, joiden kanssa hengailin liian vähän, kuten Henri! Ja sitten sellainen, johon tutustuin vasta aivan liian myöhään, eli Riitta, jonka kanssa en ehtinyt hengailla paljon yhtään ennen kuin meni ja muutti Suomeen. Parempi kumminkin myöhään kuin ei milloinkaan! <3


-------------------------------------------------

          1    V U O S I   S I T T E N 


☺  Olin totaalisen rikki koska Erica oli jättänyt minut, karkasin hetkeksi Suomeen.

☺  Ryyppäsin aivan liikaa.

☺  Omistin kymmenen BJD-nukkea.

☺  En opiskellut enkä käynyt töissä.

☺  Olin ihan vitun läski, mutten jaksanut välittää.


-------------------------------------------------


          T Ä N Ä    V U O N N A


☺  Olen edelleen ihan vitun läski, enkä meinaa jaksaa välittää.

☺  Aion hankkia töitä. Kunhan jaksan.

☺  Joudun muuttamaan, mutta täältä on lähes mahdoton löytää kämppää - en kyllä jaksa edes etsiä.

☺  Erica ja minä olemme läheisiä ystäviä. Onneksi.

☺  Olen kuorossa paljon sosiaalisempi kuin ennen, välillä kauhistun itsekin kun lauon kommentteja suureen ääneen häpeämättömällä suomenruotsilla. Minulla on ihan mahtavia kavereita kuorossa, tärkeimpänä Jakob!
 
☺ Kuoro onkin oikeastaan ainoa sosiaalinen kontaktini Erican lisäksi. Rakastan kuoroa. Nykyään tosin mielessä pyörii vain Carl, joka ei ole tänä vuonna uskaltanut tulla kuoroon enää ollenkaan.

------------------------------------------------

          T Ä N Ä Ä N


☺  Heräsin taas ennen yhdeksää, siis aamulla

☺  Olen juonut jotain kolme tai neljä kuppia kahvia, kuka niistä pysyy kärryillä.

☺  En ole siivonnut vielä yhtään vaikka lupasin Jakobille siivota edes jonkin verran ennen kuin hän tulee huomenna kahville.

☺  Oli niin nätti ja keväinen ilma, että kävin kuvaamassa Madeleinea, Pörröä ja Lunaa tuossa metsikössä.

☺  Aion mennä taas aika aikaisin nukkumaan, kun kumminkin alkaa väsyttää.
 
☺ Vituttaa, ettei ole rahaa, mutta en ehkä jaksaisi poistua lämpimästä sängystäni vaikka olisikin. Kunhan Flogsta pitää illalla turpansa kiinni ettei ala vituttaa oikeasti. Mieluiten joisin viiniä kotona, jos siihen olisi rahaa.

1 kommentar:

  1. Se tyttö on nero. Tuntui vaikealta uskoa, ettei hän olisi ihka oikea ruotsalainen kun puhui "ruotsia" sellaisella aksentilla. Sinä kuulut samaan kielinerojen ryhmään tuon tytön kanssa, tosi hienot saavutukset ylppäreissä! Jos äikän arvosana kaivelee, niin voit mennä korottamaan sen milloin tahansa. Korottamiselle ei ole takarajaa ja muistaakseni yhden kerran sai yrittää.

    On merkillistä, että ei-masentunut tarvitsee ja tälle määrätään masennuslääkkeitä. Oli sinulla diagnoosi tai ei, niin hyvä kuitenkin että saat lääkkeistä apua. Tuo asuntotilanteesi ahistaa kaikkia. Katotaan josko Uppsalan kaupunki pystyisi jeesaamaan. Kunhan joku asunto löytyisi ensihätään vaikka kauempaa, niin ajan kanssa voi sitten etsiä sitä unelmakotia.

    Ajatella miten hauskalla tavalla löydettiin toisemme :D Siitä kesästä tulikin sitten ikimuistoinen ja Uppsalasta ja Flogstasta entistä rakkaammat <3

    SvaraRadera

Miau?