måndag 30 december 2013

Hemma igen!

Ihan ekana, kiitos mielettömästi upeasta joululahjasta, Riitta! Miten osasitkin??! Oot ihan paras!! <3

Jag kom hem imorse. Säg det inte till mamma men jag tog en taxi från hamnen till Flogsta, ville inte vänta på bussen i typ tre-fyra timmar (tror jag). Ja, det var dumt, jag vet, jag kunde ha köpt en docka för pengarna. Och chauffören var dum, som tur är så pratade jag i telefon med Riitta största delen av resan och drack lonkero. Han var ganska trevlig under resan, jag frågade varifrån han var (Marocko), vad hans modersmål var, om vinden som blåste sand till Teneriffa kom därifrån (nej, troligen Sahara), sen så fick jag försöka prata lite franska. Kunde i alla fall mer än han kunde finska (minä ei puhu suomea, jag talar inte finska fast det var fel också, det heter en puhu). Men när han hjälpte mig att bära väskorna hem till mig så började han bete sig äckligt. Tryckte sig mot mig så jag kunde känna att han hade stånd. Hyi perkele. Yäk!

Jag. Hatar. Sånt.

Varför kan inte alla som kör taxi vara som... ingen kan gissa vem jag tänker på =D

Men nu är jag hemma. Efter att ha slängt ut rövhålet sov jag några timmar. På kvällen orkade jag gå och handla, köpte pepsi max för att dricka en av mina två flaskor (Koskenkorva) Minttu som jag köpte på båten (hur kunde de sälja till mig som var redan då så full?) och lite chips och sånt, och hämtade ett paket. Det var Johnnys jacka som jag köpte för länge sen och många söta överraskningar. Johnny blev glad! Och jag!

Eller... Johnny blir glad när jag orkar ge dem till honom och klä honom, rättare sagt. Men imorgon ska han få följa med till stan och titta på fyrverkerier. Den stickade tröjan som han fick ser ut nästan precis som en som min pappa har! Nästa jul får han kanske följa med till Finland och ta med den =D

Hoppas jag ser någon jag känner imorgon. För Johnny, så söt och snäll som han är, pratar lite för lite.

Jag fick ett till paket idag. Det var en julklapp från Riitta, som fick Hallonbåtsflyktingen av mig, hon hade sagt att hon skickar en bok till mig men jag hade aldrig kunnat gissa vilken! Det var en ordbok! Latvia-suomi-latvia! Japp, lettisk ordbok! Så glad jag blev!! Sen rigaresan med kören har jag älskat lettiska. Nästa gång jag lyssnar på Dvēseles dziesma kan jag bläddra i boken och veta vad jag sjunger med om! Riitta, du är bäst <3

Och boken följer med nästa gång jag åker till Latvija (det är Lettland på lettiska). Så synd att Jason inte bor i Riga längre. Nästa körresa borde vara till Tyskland - om jag inte minns helt fel så bor han där nu. Jag saknar honom. Och Johnny Nurmi också förresten, han bor i Åbo men det var länge sen jag träffade honom. Där har vi en till som jag egentligen inte känner lika bra som drömbilden om honom som jag är så kär i. Jag tror inte jag är kär i Jason, bara lite kanske, han är helt underbar. Och hans gulliga nålfobi... och att han tycker om Harry Potter nästan mer än jag! Jag kallar honom aldrig Jason, förresten. För mig är han Harry Potter. (Och han tyckte inte att Lars M. såg ut som Harry Potter och att Emelie - med längre hår - såg precis ut som Luna Lovegood!! Är han blind eller?)

Finlandssvenskarna utanför Vasa har en jättekonstig (och rolig) dialekt. Och katalanska är nära släkt med italienska. Och efter att ha varit utan alkohol en hel vecka (på julaftonen drack jag två glas vin, två glas glögg med kanske lite vin eller något i och ett litet glas likör) borde jag inte dricka så mycket som jag gjorde på båten. Ont överallt. Rätt åt mig. Och jag minns inte så mycket. 

1 kommentar:

  1. Var så god! Det gör mig glad att du blev glad :) Letter blir glad när dom får kommunicera med en turist som klarar sig på lettiska. Hoppas det är möjligt för dig att besöka Latvija i närmaste framtiden!

    Det var superkul att få den svenska versionen av Hallonbåtsflyktingen. Jag har läst den en gång på finska men det var för många år sedan och jag har hunnit glömma merparten av innehållet. Hade till exempel glömt hur rolig den är! Miika Nousiainen är utan tvekan ett geni. Tack för fin och rolig julklapp, du är bäst <3

    Jag tycker att taxichauffören borde anmälas. Vad han gjorde var olagligt och det är möjligt att han kommer att fortsätta sånt beteende. Om du vill, kan jag hjälpa dig att anmäla honom.

    SvaraRadera

Miau?