torsdag 10 april 2014

Torsdag...

...brukar betyda Freud och om jag bara orkar ringa min psykiatriker så fortsätter det så, annars var det sista Freud idag men jag måste ringa och be om remiss. Idag träffade jag alltså psykiatern - samma som Carl körde mig till efter körresan, när han uttalade mitt namn kanske bättre än någon annan i kören nånsin, om man inte räknar finnarna Kaisa och Anna - och kom ut med några nya fina papper.

Sjukskriven. Betyder att jag inte behöver tänka på att söka jobb just nu.
Ett papper som jag kan ge till Heimstaden och hoppas att jag kanske ändå kan ha lägenheten kvar.
Och en till riktig diagnos som står på båda papprena: depression. En riktig diagnos alltså, vet inte hur länge jag hade haft den men jag fick veta om den först nu. Det är inte bara nåt jag inbillar mig, jag är inte bara lat och alkis och dum, jag har riktig depression och inte bara känner mig som om jag hade det.

Det känns skönt.



Min psykiater (som inte är svensk, det är inte Freud heller) kan inte skriva. Jag är allergisk mot särskrivning.... och jag märkte själv att han hade skrivit "han" på de två sista raderna, men han fixade bara två av tre ställen - dåligt.

När han frågade om jag inte kunde äta bland folk eller prata med folk så sa jag att medicinen hjälper mycket - men det ser nog bättre ut så där? Klart jag VILL träffa folk och ha vänner, det är svårt ibland men absolut värt det med de få vänner jag har. (Puss på dig Björne när du läser det här!!)

Jag nekade inte självmordstankar. Riktiga planer har jag inte, men vi pratade inte alls om sånt. Tankar - hela tiden. Senast i natt drömde jag att jag ville döda mig. Men jag skulle nog inte våga, om inte av misstag när jag är för full, men jag vill inte dö, jag vill skriva böcker. Men ändå - vadå nekar??

Min psykiatriker är bäst och min Freud också. Och gubben som först skrev ut Sertralin till mig efter att Erik i kören hade bokat en läkartid åt mig. Men ingen av dem är svensk. Jag tror jag förstår invandrarnas svenska bättre än många svenskar men förstår de mig...?

Whatever, jag fortsätter med Umbala. Psykiatrikern ville att jag skulle lämna blodprov imorgon men jag gör det på måndag istället. Nu dricker jag vin och ERICA VILLE HA KATTKRAM <3 <3

Nu ska jag krama katt och visa mina nya papper <3

3 kommentarer:

  1. Jag gratulerar! Helt underbart att du fick diagnos. Nu blir många saker lättare. Hoppas Heimstaden är så snäll att låter dig ha din lägenhet kvar.

    Jag också har märkt i svenska filmer att det ofta är lättare att fatta invandrarnas svenska än perfekt rikssvenska. Kanske det fungerar åt båda håll :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Naww, Tack för pussen ;)
    Håller med dig om det där med särskrivningar :P Usch

    SvaraRadera

Miau?