onsdag 19 oktober 2016

Köröl

Tack för att du var med på repet. Fast jag hade hoppats på att du stannade kvar på köröl, istället gick du innan repet var slut (och kom sent också, dumt av mig att inte våga störa dig på rasten för att få ett leende, nåt ord, kanske en kram).

Ni som var med på köröl. Tack för att ni till slut märkte att Toni satt ensam och uttråkad (antar jag) för att ingen pratade med honom, han kan ju inte förstå om ni snackar svenska och vänder er bort från honom. Han är ny i kören och han är väl utbytesstudent också? Kommer inte stanna kvar flera år. Han förstår svenska om man pratar tydligt och enkelt direkt till honom, det är ju lätt för tyskar. Han har pluggat lite svenska i Tyskland. Men jag vet hur jobbigt det är när man blir osynlig och utanför. Och när folk vänder sig bort så man inte ens kan se deras ansikten, i en miljö med musik och massa prat, omöjligt att fatta nånting när folk pratar ett främmande språk.

Jag tänkte ta typ två cider. Ska ju jobba 15-21 imorgon (onsdag) och ville sova länge och bra.
Det blev typ 7 cider.

Ungefär så här, jag kan ha hittat på lite.

Cider 1: Alla sätter sig, jag är först och väljer en plats i mitten för att för en gångs skull inte hamna utanför. Jag känner mig ganska social redan innan min första cider och vill prata med folk, helst inte på engelska. Jag pratade lite med Viveka innan repet, ett par ord med Magda under repet och lite engelska (svåååårt!!) med Arne (inte min katt alltså, tyska körkompisen Arne) på fikapausen, annars såg jag bara alla andra prata och skratta med varandra och väntade på det här; köröl, en chans att vara med, vara social.

Cider 2: Micke och Leo sitter mittemot mig. Först blir jag jätteglad, sen så hör jag inte vad de säger till varandra. Jag är i alla fall glad. Hämtar en till cider och tänker att jag kan i alla fall sitta och glo på Micke, han är så himla söt. Förresten var han extra söt när han smakade Hennings öl som smakade som memma. Där växlade vi ju ett par ord! Det var fint!

Cider 3: Hör inte alls vad de andra pratar, de är små grupper på båda sidorna. De fyra till höger om mig, de fyra till vänster om mig, Micke och Leo. Och så Toni och jag, för långt emellan oss för att vi skulle kunna prata med varann. Inga lediga platser. Andra bordet är också fullt.

Cider 4: Några går. Nu pratar de med Toni. Micke satte sig närmare Toni. Då byter Marta plats och pratar med mig!!! Det gjorde ju Flynn också en liten stund och sen Carro, innan de gick, pratade alltså med både Marta och mig.

Cider 5: Vad kul, Micke och Marta pratar om språk! Jag skulle vilja sitta lite närmare. Leo satte sig mellan Micke och Toni, nu sitter alltså jag längst ut. På repet måste jag få sitta vid väggen, på köröl eller sittningar helst inte, då hamnar jag nästan automatiskt utanför. Som Toni gjorde nu i början. Nu snackar de om tyska.

Cider 6: Varje gång jag tänker gå är det lite för sent för att hinna till just den bussen. Jag skulle ju kunna säga ett och annat gällande tyska och andra språk, men jag sitter lite för långt borta. Min svaga röst skulle bara störa dem. Svårt att prata med så här många, Henning - Alice - Toni - Leo - Micke - Marta. När Leo byter bord så skulle jag kunna ta hans plats men innan jag hinner och vågar så går Marta också och några från det andra bordet och Micke byter bord, precis när jag tänker att alla skulle kunna sitta vid samma bord. Henning, Alice och Toni får gärna sitta och snacka svenska förolämpningar, jag trodde de skulle byta bord de med men de sitter kvar. Jag sätter mig i alla fall bredvid Micke.

Cider 7: Jag hör perfekt vad Micke och Jakop pratar och förstår det också fastän jag inte är nån riktig musiknörd. Bara några blickar gör att jag är med på riktigt. Och Jakops underbara sätt att inkludera mig, genom att nämna gamla låtar och sjungningar. På något konstigt sätt byter vi ämne till hårfärg (det var inte jag, jag kan faktiskt prata om annat än mig själv!!) och innan min cider är ens halvvägs så är den fina stunden över och Micke och Jakop går ut för att ta en cigg.
Då tittar jag på klockan och får lite bråttom till sista bussen.


Hoppas jag sitter bredvid nån jättetrevlig som jag typ känner på lördag. På nationskörsbalen alltså. Helst nån som pratar svenska. Eller finska går ju det också!

Hoppas det är några starka altar i närheten så jag kan sjunga så det hörs.



Tack min kära Markus för att du inte skrev fula sms om att jag bara bryr mig om alkohol och om jag inte kommer med sista bussen så får vi problem osv. Nu fick jag bara ett sms efter kören: "Missssssyoouu"

Det gjorde mig glad <3

Nu ligger jag bredvid min varma sovande Markus och ska sova jag med. Sova gott, hoppas jag.


1 kommentar:

  1. Kul att du skriver igen! <3 Tää oli hauska. Lastenkirjojen lisäksi odotan myös proosaa nuorille ja aikuisille!

    SvaraRadera

Miau?