torsdag 17 juli 2014

Drömmar...

Det händer ibland att jag somnar med musiken på och drömmer nåt som har med just den musiken att göra. Det kan också hända med en tv-serie - åtminstone med min Markus som somnar bäst med nån film eller serie i bakgrunden.

Men igår drömde jag en konstig (och jättefin) dröm, alltså förutom min mardröm att jag var tvungen att flytta till Flogsta igen. Med i drömmen/drömmarna var åtminstone Riitta, Andreas troligen, Petteri, Lars Haulin, Carl och Lars kanske, Laura, nån finsk "filmstjärna" som var med på både Pitkä kuuma kesä och Helmiä ja sikoja... ja just det, Unto Helo.

Unto Helo bodde i "kommunen" i typ låghusen (som korridor fast värre, i min dröm alltså) och en massa andra konstiga typer. Jag orkar inte förklara hela drömmen, men Riitta bodde i hus 4 - jag tror jag har drömt en dröm eller två förut i just den omgivningen! Om inte flera! Det är alltid kul att märka att man har varit på samma plats - som alltså inte finns i den här verkligheten som den ser ut i drömmarna - flera gånger.

I alla fall, min poäng var: i en del av drömmen (den med Laura, Petteri och Lars Haulin åtminstone) hade jag en kassett med inspelad musik som jag spelade nånstans inomhus på "nationen". Jag spolade tillbaka flera gånger för att höra Stad i ljus igen, efter den hade jag I Mumindalen på kassetten. Till slut fick någon alla de som skulle börja sittningen (bl.a. L.H.) att sjunga I Mumindalen, och typ undrade vems kassett det var. Någon märkte att jag log så han visste att det var min kassett, men jag hann nog vakna innan han pekade ut mig.

Men när jag vaknade så hade jag Stad i ljus i hjärnan precis som om jag hade lyssnat på den hela natten. Det hade jag inte. Förra gången jag hörde den var - kanske förra gången jag somnade med Spotify på? Och det var en sång bland många andra, och för en vecka eller två sedan.

Jag borde ha skrivit ner texten genast när jag vaknade. Den måste ha varit lite annorlunda.
Som den där blandningen mellan Hobbit och - vet inte ens vad, GoT kanske, och min fantasi, som hände innan drömmen med Laura, kassetter och andra verkliga saker började.

Jag minns inte den där Hobbit-liknande drömmen särskilt bra, men jag kan ha blandat Merry och Pippin lite med Carl och Lars, och förresten så har de där två inte så mycket att göra med The Hobbit.

Jag skulle vilja se den där drömmen igen. Vatten som sväljer folk - och ingen som inte ser det tror på det, och typ alla som ser det blir svalda... så började det och till slut så skulle det fortsätta i nästa del av filmatiseringen av boken. Vilken bok? En som jag ska skriva?

1 kommentar:

  1. Jag skulle gärna bo i Flogsta i hus 4. One cat's trash is another Finn's treasure :-) Ja tack, skriv en bok!

    SvaraRadera

Miau?